update bloemfontein - Reisverslag uit Nieuwegein, Nederland van Stoorvogels - WaarBenJij.nu update bloemfontein - Reisverslag uit Nieuwegein, Nederland van Stoorvogels - WaarBenJij.nu

update bloemfontein

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg

14 Maart 2017 | Nederland, Nieuwegein

De week na de evangelisatieweek stond bol van napraten met het bloem team over hoe was het, wat hebben we geleerd en wat kunnen we oppakken voor de nabije en verre toekomst voor de kerk.
Veel belovend waren enkele contacten met sleutel figuren voor de kerk zoals de directeur van de HTS waar we de aula gebruiken voor de samenkomsten. Hij en de lerares muziek waren komen kijken bij de jeugd samenkomst voor de studenten. Reaktie van de directeur was wij lopen bij de studenten die in de hostel wonen tegen problemen op die we niet alleen aankunnen en ik zou het fantastisch vinden als jullie als kerk hier bij kunnen helpen. De lerares muziek nodigde ons uit als kerk zodat ze een concert kunnen geven ! Super dus.
De leiding van Heidedal was ook enthousiast over de bijdrage dus Jan is weer met Charrel mee geweest om met de leiders en stagaires te bidden en te praten. Ze hadden weer een heel goede tijd en gaan deze week weer. Bij de kleuters is het schrijnend om te merken dat ze helemaal geen speelgoed hebben en dat de verzorgers niet meer doen dan opletten. Ze spelen of knuffelen niet met de kinderen. Het lijkt of ze letterlijk hun tijd uitzitten. We hebben al wat ballonnen gekocht zodat we daar mee kunnen spelen deze week.
Pam is bij de wachtruimtes bij de rechter geweest die we hebben opgeknapt. Men is zeer dankbaar er is een deel van de zondag collecte gebruikt om nog wat meubeltjes te kopen zoals een aankleed tafel . Jan en ik hebben het nog niet af gezien maar dat komt nog wel denk ik.

Er zijn plannen gemaakt om een discipelschap cursus voor de jongeren te geven. Een in de school voor interne leerlingen die het terrein niet af mogen en een in de kerk voor de overigen.

Eind van de week kregen we een domper te verwerken helaas. De direkteur van de school is ziek en hij had de gemaakte afspraken niet door gegeven aan zijn 2e man en het bestuur . Deze willen heel wat anders nl dat we verdwijnen uit de school! Het liefst op staande voet!!
Help!!!
Dit hebben we kunnen uitstellen en deze week komt er een gesprek met alle betrokkenen gelukkig heeft Colin wel de afspraken op papier gezet we zullen zien wat er gebeurt.
ok dit wat betreft de kerk.

Ik ben weer bij de breikrans geweest er waren nu wat meer dames en de gesprekken die ontstonden waren absoluut niet fijn.
Ik was verbijsterd !! Ze zaten enorm te mopperen en negatief te praten over alles hier maar stelden zich vooral superieur op als blanken en vrouw van dokters en ondernemers. Ik heb mij er bewust buiten gehouden omdat ik maar bezoeker ben en Pam graag met hen in contact wil blijven. Graag zou ik hen er op gewezen hebben he kijk eens naar jezelf! wat hebben jullie zelf gepresteerd in je leven.... Een paar vertelden nl over hun baantjes en dat was echt niks bijzonders :)
Goed toch maar niet gedaan.
De maatschappij hier is echt wel ingewikkeld want er ligt onderling ook nog een gevoel bij de Afrikaners : onze taal moet wel bewaard blijven dat moet niet over genomen worden door de engelsen. In de geschiedenis is alles overgenomen door de engelsen. Land, bezittingen, invloed, bodemschatten alles dus.
Bij de engels sprekende blanken merk je toch wel die superieure houding. Maar bij de afrikaans sprekende ook om dat zij zich de echte afrikaners voelen.
Er zijn dus blanke engelse scholen, blanke afrikaans sprekende scholen, zwarte scholen en gemengde scholen!
Je begrijpt dat het stichten van een gemengde kerk waar iedereen gelijk is ingewikkeld is en...er wordt engels gesproken wat afrikaners niet fijn vinden.

Op mijn verjaardag hebben Jan en ik toeristisch gedaan . Heerlijk er even tussen uit!! Eerst naar de botanische tuin waar Bloemfontein bekend om is. Het is een mooi groot park met ook nog een niet ontgonnen heuvel er in. Deze hebben we beklommen. Want we hadden hard wat lichaams beweging nodig omdat hier alles met de auto gedaan wordt. Er was ook een heerlijk terras aan een meertje waar we goed vogels konden observeren wat een hobby is van Jan.
Daarna naar een farm geweest waar ze via de dieren bescherming allerlei katachtigen opvangen, rehabiliteren en zo mogelijk weer terug brengen naar de wildernis. Van leeuwen , cheeetahs tot genet katten.
Interessant en we hebben mooie foto's kunnen maken van heel dichtbij bovendien waren we de enige bezoekers ook wel prettig. :}
Toen nog gegeten op een andere farm op het platte land buiten de stad en het feestje was compleet ofschoon ik mijn familie dan wel mis op zo, n dag!!!

Mijn dappere Jan heeft zondags gepreekt in het engels dat deed hij erg goed natuurlijk!!!! Na de dienst ging de groep uit Lesotho weer mee voor de lunch en toen was de week weer om!

  • 15 Maart 2017 - 09:25

    Diederik:

    Mooi om jullie avonturen te lezen! En dat ze zich zo superieur opstellen...wat een idioten...om je kapot te schamen lijkt me. Ieg veel succes en je verjaardag...die doen we over als jullie weer hier zijn, ok?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Nieuwegein

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Maart 2017

25 maart

14 Maart 2017

14 maart

14 Maart 2017

update bloemfontein

08 Maart 2017

een week met het evangelisatie team

27 Februari 2017

27 februari

Actief sinds 13 Feb. 2017
Verslag gelezen: 93
Totaal aantal bezoekers 4298

Voorgaande reizen:

13 Februari 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

13 Februari 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

13 Februari 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: