25 maart - Reisverslag uit Nieuwegein, Nederland van Stoorvogels - WaarBenJij.nu 25 maart - Reisverslag uit Nieuwegein, Nederland van Stoorvogels - WaarBenJij.nu

25 maart

Door: Anneke

25 Maart 2017 | Nederland, Nieuwegein

Deze week is de laatste week in Bloemfontein voordat we naar de masterbuilders conferentie gaan in Clarence. Als we daar zijn zullen we niet zo gemakkelijk wifi contact hebben.
Ik zal jullie bijpraten over de laatste gebeurtenissen. Die hebben vooral te maken met de kerk en de mensen die we ontmoet hebben.
We hebben echt interessante mensen ontmoet deze laatste week. Ik heb al verteld over Nigel en Charrel zij hebben hun hart voor ons geopend en verteld waar hun verdriet over gaat. Kort door de bocht voelen ze zich wat buitengesloten van de rest van het team. Maar we ontdekken ook dat de engelse beleefdheid in de weg kan zitten waardoor er communicatie problemen kunnen ontstaan. Tot onze vreugde merken we de dagen erna dat de communicatie in het team opener wordt tot zelfs op de huiskring avond die Jan mag leiden waar hij op een gegeven moment vraagt wie er wil delen met welk item God op dit moment bezig is in je persoonlijke leven. 'Toevallig'is die avond alleen het kernteam aanwezig en iedereen deelt zijn moeilijkheden van het moment super goed! God is aan het werk!
Verder is er een strijd ontstaan tussen het bestuur en de leerkrachten van de school waar we de aula mochten gebruiken. Het lijkt op een macht spel. Het slechte nieuws is dat we daardoor niet meer in de aula mogen maar het goede nieuws is dat de leerkrachten en de directeur gevraagd hebben om 2 lessen van anderhalf uur te verzorgen! Aan de oudste groep en de jongste groep. Dit was super cool!!! 2 keer een groep van zeker 150 leerlingen van de HTS. Getuigenissen en het evangelie gepreekt maar ook een spel met ze gedaan en gevraagd of ze in kleine groepen vragen op wilden schrijven die ze aan ons of aan God zouden willen vragen. En dat waren hele serieuze vragen!! De volgende dag werden we uitgenodigd door de muziek lerares om te komen luisteren naar een uitvoering van het schoolkoor. Daarvan heeft Jan een filmpje op fc gezet. Hieruit blijkt wel dat de leerkrachten en veel leerlingen ons graag terug zien komen in de school. Dus hopelijk zullen er nog meer contact mogelijkheden volgen met de leerlingen.
Er zijn wel gesprekken beloofd met alle partijen maar dat kan nog wel even duren.
Ondertussen komen we op zondagochtend samen in de tuin van Colin en Pam. En verbazend maar waar afgelopen zondag kwamen er 5 nieuwe bezoekers die alle 5 deel van de kerk willen worden en mee willen naar MasterBuilders!
Jan werd ook gevraagd om de dag over mensen rechten op Heidedal te openen dat was natuurlijk een hele eer! De leider van Heidedal wil ook graag een persoonlijk onderhoud met Jan dat doen ze wel als we hiet in april weer terug komen.
We hebben nog wat leuke mensen ontmoet. Marleen bij wie we de breiclub hebben is een creatieve leuke vrouw die een dochter heeft die in Amsterdam woont en op het ROC Utrecht een opleiding doet en haar jongste dochter wil ook dit jaar naar Nederland als au pair. Zelf gaat ze in april een paar weken naar ons landje om haar dochter op te zoeken. Dus ik heb haar onze gegevens door gegeven voor als haar dochters hulp ofzo nodig hebben.
We zijn ook op de koffie geweest bij Hippo (=geen grap) en Mirjam. Zij is nederlands en hij komt oorspronkelijk uit Congo. Ze hebben al op verschillende plekken in de wereld gewoond en zijn nu door hun kerk hier geplaatst (mennonieten) hij is theoloog en geeft onderwijs aan voorgangers in ZA Wat interessant is dat hij als hobby en passie een manier van tuinieren heeft ontwikkeld die geschikt is voor water arme en hete landen. Het gaat dan natuurlijk om groenten en niet over bloemen hihi Zijn eigen tuin heeft hij als voorbeeld en hij heeft een cursus samen gesteld die hij nu graag aan zoveel mogelijk arme mensen door wil geven. We hebben dit verteld aan Colin want het lijkt een goede oplossing voor de mensen in Lesotho en hier. Colin gaat hem opzoeken en vragen om dit te delen met de kerkleiders van Lesotho.
Een moeilijkheid is wel dat men hier neer kijkt op mensen die met hun handen in de grond werken. Maar Hippo bespreekt dit ook in zijn cursus. Ik ben zo benieuwd hoe dit verder zal verlopen!!
Jullie zijn misschien wel benieuwd hoe het met ons zelf gaat. Nou we zijn gezond. Jan geniet en voelt zich erg nuttig. Ik voel me wat minder nuttig.
Uit eten gaan doe je voor nog geen tientje inclusief drinken en dat doen we dus wel regelmatig en we hebben een leuke plek net buiten de stad ontdekt lekker ontspannen mooi uitzicht en gezellig ongedwongen.Er lopen op de velden wat verschillende bok soorten struisvogels en 2 neushoorns rond. In het wild dus he! Dus als je terug loopt naar je auto ff opletten dat er geen neushoorns je pad kruisen want dat schijnt wel te gebeuren hihi.
Maandag vertrekken we naar Clarence waar we bekenden en ook JanWillem en Marlinde zullen ontmoeten. We zullen met zn vieren een huisje delen dus super leuk!
We hebben er zin in ook om naar een andere omgeving te gaan en andere dingen te gaan ondernemen. Want bloemfontein is wel een lelijke saaie stad moet ik zeggen. Iets meer woonruimte zou ook wel prettig zijn.....Ikzelf kan wel mn hart ophalen trouwens want iedereen heeft honden en dat is erg leuk!

• 26 Maart 2017 - 21:29

Gerda:

Wat super om weer te lezen! Bijzondere tijd voor jullie. Mooi wat God aan het doen is!
    Hoop dat jullie niet alleen volle dagen hebben, maar ook veel lol en lachen.